I was sold to a customer in the early 1990s when this person, who lived in Bucheon, opened a fairly large Italian restaurant. Yoon Young-hye,
a junior in elementary school, was invited with her family and treated me as a one-man course for the first time. She cut the steak herself on me.
A few years later, Lee decided to clean up the restaurant due to bad business and exchanged dishes with her own sister. So I came to this
sister's house. Lee's older sister, who admired Western culture, sometimes used me to greet guests or create family atmosphere. Yoon Young-hye,
the eldest daughter of the mother, said she had to come up with a new idea of working when she was in student of university, but the scene that
popped into her mind was that she cut live flowers and put them on top of me like food. She cut flowers on top of me and took pictures and painted
them in oils.
My body becomes one of the backgrounds and separation in the picture. Most of the time I was painted in the same color as the background, and I
was separated from the shadows and borders in a slightly darker color just for three dimensions. My portrait serialization is still under way
from 2004 to 2019.
I was always illusion in the picture, but she presented me as a work in the 9th Yoon Young-hye individual exhibition, CUBE ESCAPE: PARADOX,
on May 14, 2019. The displayed location was displayed on the floor, which was right off the table, and I was kicked or stepped on by the audience
17 times as the audience was preoccupied with watching or finding other works.
On the back of me, there are signatures, sizes and materials of Yoon Young-hye, and the production year is recorded at 2019. Actually, I don't
remember exactly when I was born.
You may have expected a portrait of me, not of me, as a gift. If you don't like what I'm in your hands, you can just use me for a meal or throw
me away. I'd appreciate it if you could use me the way you like.
Writen by PlateobjetModelofillusionartwork
나는 1990년대 초반에 부천에 살던 이 모씨가 꽤나 큰 이탈리안 레스토랑을 오픈할 때 손님용으로 팔려갔습니다. 초등학교 저학년이었던 윤영혜는 가족들과 함께 초대 받아 나에게 처음으로 1인 1코스로 대접을 받았습니다.
그녀가 내 위에 놓인 스테이크를 직접 썰어 먹었습니다. 이 모씨는 몇 년 뒤 경영악화로 레스토랑을 정리하게 되었고 이 모씨의 친언니와 서로 각자 필요에 따라 갖고 있던 접시들을 맞교환 하였습니다. 그래서 나는 이 모씨의
언니네 집에 들어오게 되었습니다.
서양문화를 동경하던 이 모씨의 언니는 가끔씩 나를 이용해 손님을 맞이하거나 가족끼리 분위기를 낼 때 사용하였습니다. 이 모씨의 언니의 큰 딸 윤영혜는 대학교 3학년 때 새로운 작업 구상을 해야 하는데 문득 떠오른 장면이 내
위에 살아있는 꽃을 잘라 마치 음식처럼 올려둔 것이었다고 합니다. 그녀는 내 위에 꽃을 잘라 올려두고 사진을 찍어 유화로 그림을 그렸습니다.
내 몸은 그림 속에서 배경과 하나가 되기도 하고 분리가 되기도 합니다. 대부분 나는 배경과 동일한 컬러로 그려졌으며 단지 입체감을 위해 조금 더 어두운 컬러로 그림자와 테두리가 나를 분리해내었습니다. 내 초상화 연작은
2004년부터 2019년 현재까지도 진행 중에 있다고 합니다.
늘 그림 속에서 일루전으로만 존재했던 나를 그녀가 2019년 5월 14일 9번째 윤영혜 개인전 (CUBE ESCAPE : PARADOX) 에서 작품으로 선보였습니다. 디스플레이된 위치는 테이블에서 맞바로 떨어진듯한 위치에 있는
바닥에 전시되었고, 관객들은 다른 작품들을 관람하거나 찾는데 몰두하는 과정에서 나는 관객에게 17번 발에 채이거나 밟혔습니다. 내 뒤편에는 윤영혜 작가의 서명과 사이즈, 재료가 기입되어있고 제작연도는 2019로 기록해놓았습니다.
사실 난 언제 태어났는지 정확히 기억이 나지 않습니다.
나를 선물로 받으신 당신은 솔직히 내가 아닌 나를 그린 초상화를 기대했는지도 모릅니다. 내가 당신의 손에 들어온 것을 달갑지 않게 여기신다면 그저 나를 식사할 때 사용하거나 버리셔도 좋습니다. 당신이 하고 싶은 대로 날
사용해 주신다면 더할 나위 없이 고마울 뿐입니다.
Plateobjetmodelofillusionartwork 씀