Lee Seung-hoon (Cyart space)
Artist Yoon Young-hye’s work is seemingly similar to the hyper-realism painting format. Her work, however, is not simply the attitude
of the existing hypers-realism trend of reproducing things correctly or eliminating subject matter as much as possible and capturing
everyday life as an objective reality from a photographic perspective.On the contrary, it begins with a question about the long-standing
art history of facts or reproductions.
She goes beyond the problem of inside the screen space and further disassembles the relationship with the realistic reenactment of the
canvas, or the problem of the Picturesque layer. by performing a performance to erase the Hyper-realistic reproduced image on the
exhibition opening day, or by placing the original painting in an art storage and placing the reproduced image in an exhibition hall.
there are some issues that raise such as reality and reproduction, or the problem of tangled reenactments such as the original and the
replica, and the problem of reproduction.
In this exhibition, the reproductions will be extended to another area, where the display in canvas will be turned into embarrassment in
the mixed context of real-life and Illusion space, as pictorial work is set up to be absorbed into the context of the
installation space.
The exhibition hall is left with only four iron gates. Although the iron gate was painted on the canvas, it was
displayed in a position where the door should be, rather than in a position where the picture would hang. As a result,
it can be found to be either a two-dimensional illusion tool that implies three dimensions of realistic painting, or
a two-dimensional illusion tool that has been repurposed from its location as an art, which can be felt as part of a
building.
As such, Yoon Young-hye presents the conditions for reflecting on the existing preconceived attitudes by exposing the
problem of the space of the illusion in painting among the purpose-built space of realistic installation. She wants to
maintain a pure view of the visual situation without any prejudice with the audience. However, it also recognizes the
marginal that is bound to be fooled by the painting, and shows a situation in which you can easily recognize that it
is a trick by changing the angle a little bit or little closer together. Therefore, it is making it possible to experience
both visual perception limitations and the process of overcoming them at the same time.
In the end, these works by painter Yoon Young-hye provide opportunities to re-discover the structural situation of the
visual system to those who are habitually tamed by light and material shapes, such as real and non-real, original and
reproducing, reality and milion, and time. This makes it clear that the system of recognizing the outside world is on
top of an inflexible structure. On the other hand, we are experiencing a chapter in recognizing the presence of a human
being who has no complete control over the optical elements that are involved in the visual phenomena that appear to be
real.
In this regard, it appears to be an interesting task to examine visual expression, perception and human existential
position.
All doors are closed. It is the only open door.
However, even when the door is opened, only the wall exists.
Moreover, the door is made of canvas to deceive the audience.
(This work is a canvas made and painted with the same size as the actual front door. Like a real door, it was
installed on the wall of an exhibition hall using hinges so that the audience could open and view it directly.)
YOON YOUNG HYE
사이미술연구소 이승훈
작가 윤영혜 작업은 일견 극사실회화의 형식과 닮아있다. 그러나 그의 작업은 단순히 사물을 정확히 재현하거나 주관을 최대한 배제하고 객관적 현실로서의 일상을 사진적인 시각으로
담아내는 기존의 극사실적주의적 경향의 태도와는 달리 사실(寫實) 혹은 재현(再現)이라는 오랜 미술사적 문제에 대한 질문으로부터 시작된다. 그는 화면 공간 내부의 문제를
넘어 사실적 재현이 이뤄진 캔바스와 어우러진 공간과의 관계나 혹은 회화적 층위의 문제를 심층적으로 분해하기도 하는데 극사실적으로 재현된 이미지를 전시 오픈 일에 지워버리는
퍼포먼스를 하거나 원작은 창고에 포장해 넣어두고 디지털적으로 캔바스에 복제된 이미지를 전시장에 걸어 놓음으로써 현실과 재현 혹은 원본과 복제본과 같은 얽히고 섥힌 재현의 문제,
복제의 문제 등 회화의 본질적 문제에 대항하여 전면적으로 문제 제기 하는 몇 가지 화두를 던진다.
이번 전시에서도 이러한 재현의 문제는 또 다른 영역으로 질문이 연장되는데, 회화적 작업이 설치적 공간이라는 문맥에 흡수되도록 설치되면서 평면 공간 속의 눈속임의 문제는
현실 공간과 일루젼 공간의 혼성적 상황에서의 당황스러움으로 바뀌게 된다.
전시장은 텅 빈 공간처럼 비워진 듯 덩그러니 4개의 철문만이 남겨져 있는 빈 공간처럼 보이도록 4개의 철문이 그려져 있고 문이 달려 있음직한 높이에 극사실적으로 그려진
철문의 이미지는 캔바스에 그려져 있음에도 불구하고 그림이 걸릴만한 위치가 아니라 문이 달려있어야 할 위치에 디스플레이 함으로 인해 사실적 회화에서 느껴지는 3차원을
암시하는 평면적 환영의 도구 혹은 미술품으로서의 위치에서 용도 변경되어 건축물의 일부로 느껴질 만한 공간적 환영의 도구로 변조됨을 발견할 수 있다.
이렇게 윤영혜 작가는 회화에서의 환영적 공간에 대한 문제를 현실 공간과 설치공간이라는 작위적으로 연출된 공간 가운데 노출하여 기존의 선입견적 태도들에 대한 돌아보기를
위한 조건을 제시하고 관람객과 함께 어떠한 편견 없이 시각적 상황 자체를 순수하게 보고자 하는 태도를 견지하고자 하지만 눈속임 그림 가운데 속을 수 밖에 없는 한계적
체계를 자각하기도 하고 조금만 각도를 바꾸거나 좀 더 다가서서 시점을 변화시킴으로써 쉽게 눈속임 임을 알아챌 수 있는 상황을 만들어 보여줌으로써 시각적 한계와 극복의
과정을 동시에 경험할 수 있도록 만들고 있다.
결국 작가 윤영혜의 이러한 작업들은 실제와 비 실제, 원본과 재현, 현실과 일루젼 등 빛과 물질적 형상 그리고 시점에 의해 습관적으로 길들여져 있는 이들에게 시각 체계의
구조적 상황을 재 발견하는 기회를 제공함으로써 외부세계를 인식하는 체계가 그리 견고하지 못한 구조 위에 있다는 점을 재 확인하게 만들지만 다른 한편 현실이라고 보여지는
시각적 현상들에 개입되는 착시적 요소들에 대해 완전하게 제어할 수 없는 인간의 존재적 위치를 자각하게 하는 장을 경험하게 하고 있다는 점에서 시각적 표현과 인식 그리고
인간의 존재론적 위치를 점검하는 흥미로운 작업으로 보여진다.
닫혀있는 문 들 가운데 유일하게 열려있는 문이다.
그러나 그 문을 열어보아도 통로는 보이지 않고 벽만 존재한다.
게다가 그 문 조차도 관객의 눈을 속인 캔버스, 즉 일루전의 도구임을 여실히 드러낸다.
(이 작품은 실제 현관문과 동일한 사이즈로 제작되고 그려진 캔버스이다. 실제 문처럼 경첩을 이용해 전시장 벽에 설치하여 관객이 직접 여닫으며 감상할 수 있게 하였다.)
윤영혜