Hyunjin Shin (curator)
Young Hye Yoon, two types of work series with using method of hyperrealism. One is a series of study of tension that
is created between a real space and a painting of the same space placed in the space. Another is a series of flowers
on a table that symbolizes the circumstance of a confliction between human's natural desire and the antagonist
represses it.
Firstly, in Double Space, the artist selects a certain place and sets a scene such as rearranging furnitures or opening a
door, then transmits the scene to the screen by hyperrealism. Two - dimensional space onto image is installed back to the
original place, and get captured by camera. Gazing to real space and the image of the same space, the audiences get tension.
Creating an additional space at the selected space depends on actual construction works or setting illusion from mirrors.
However, the artist finds the answer from hyperrealism. Installing the image of painting that is similar to the space that
the image will be commenced in. Unexpected three - dimensional space is created by the scene made the tension is also
illusion and estrangement of reality is a reanalytical study of space by the artist.
This work series, painting the image of a table with flowers in full bloom is come after series of creating tension according
to the space which is mentioned early. In this series, study of space is the artist's steady study, and it continues academically.
Through the point of views from looking down to the table with flower or from the surface of the table, exaggeratedly painted
forks and knives as large over two meters almost daunt. Those views and differentiating the sizes are defiance to space, also
staging dramatic circumstance with dark empty space consists most of the screen.
As a female artist, Painting a flower as "pretty” gets implicit limitation in the society that is stating it is for commercial or
feminine merely as abasement. However, the artist herself and these days are getting over the feeling of being victimized. All
the more, element that transcends social stereotype exists clearly in Young Hye Yoon's works. Challenges from application of
spaces and transforming sizes of object prove it.
What is the point of art in this series? Beyond the objective study of space in art, it starts to develop With the artist's
personal story which is custom of meal. In her art, flower is an object of ambition. The flowers are lying on the table in a
circumstance to be eaten radically. Table manners create certain rules circumstance that could be barbarous. Especially, in this
table with sophisticated silverwares and furnitures, it involves with complex superior people, and those people communicates
to each other the more indirectly. This laid flower is not only to be eaten, also to be a tool to reveal social rules and to be
judged, and Young Hye Yoon hoodwink us from a barbarous act of ingesting ambitions.
신현진 (큐레이터)
윤영혜는 하이퍼리얼리즘이라는 접근 방법을 매개로 두 가지의 시리즈작업을 병행한다. 하나는 실제공간과 그 공간 안에 놓여진 그려진 공간이 생성하는 긴장감을 연구하는
시리즈이고 다른 하나는 인간에게 내재되어있는 기본적 욕망과 그것을 제압하는 대상이 대치되는 상황을 상징하는 꽃이 놓여진 식탁 시리즈이다.
활짝 핀 꽃이 놓인 식탁 이미지를 그린 본 시리즈의 작업은 앞서 언급한 공간에 대한 긴장감 만들기의 후속 작업이다. 여기에서도 작가의 지속적인 연구 소재인 공간에 대한 학구적인
연구가 지속되고 있다. 꽃이 놓여진 식탁을 위에서 내려다보거나 꽃이 놓여진 테이블 바닥으로 눈높이를 맞춘 시점에서 구도를 잡고 바로 옆에는 2미터가 넘도록 과장되게 그려진 포크와
나이프가 마치 당장에라도 자르고 찌를 듯이 위협하고 있다. 이러한 시점과 크기의 변형은 공간에 대한 도전인 동시에 화면의 대부분을 차지하는 어두운 빈 공간과 함께 극적인 상황을
연출한다.
여성 작가로서 꽃을 ‘예쁘게’ 그린다는 것은 사회적으로 암묵적인 제한을 받는다. 이를 비하하는 의미로 상업적이다 라거나 여성적이다 라는 형용사가 따라다닌다. 그러나 작가
자신이나 현 시대는 이미 이러한 피해의식을 넘어서 있다. 더욱이 윤영혜의 작업에는 이러한 사회적 편견을 초월하는 요소가 존재한다. 작업설치에서 오는 공간의 활용이자 소재의
사이즈 변형에서 오는 도전이 그것이다.
또한 이 시리즈에서는 이제 예술이란 무엇인가, 회화에서 공간이란 무엇인가의 객관적인 연구를 넘어 작가자신의 개인적인 이야기가 식사라는 관습과 어우러져 그 층위를 더하기
시작한다는 것이다. 그의 회화에서 꽃은 욕망의 대상이다. 그 꽃은 접시 위에 놓여져 바로 먹히기 직전의 상황에 있다. 식사예절은 이러한 가장 야만스러울 수 있는 상황에 일종의 룰을 던진다.
특히 작가가 선택한 고급스러운 식기와 가구가 배치된 식탁에서는 더욱더 복잡한 상위계층의 예절이 연루되어 있으며 이러한 식탁에 둘러앉은 사람들은 좀더 간접적인 행동으로 자신의 메시지를
전달하게 된다. 앞에 놓인 꽃은 이제 단지 섭취할 대상이 아니라 사회적인 룰이 발현되고 평가될 장에 놓인 도구가 된다. 그리고 윤영혜의 작업은 우리로 하여금 욕망을 섭취한다는 야만적인
행위를 가리는 눈속임에 눈을 돌리게 한다.